Herstel door Jezus’ mens-zijn

In deze editie van Mystieke Lectuur leest priester Paul Vanderstuyft verder uit de Evangelische Peerle. Een relatie kan slechts bestaan als er minstens twee personen zijn. Het groeien in de kennis van God, wil dus ook zeggen dat dit een grotere kennis van zichzelf met zich meebrengt. In deze editie zullen we zien dat de kink die in de kabel het werk van God gesaboteerd heeft door de zondeval, hersteld kan worden. Jawel, ze wordt ook hersteld door Gods genade als we met Hem verbonden leven.

Lees Meer »

Hoe God in ons is

Priester Paul Vanderstuyft neemt ons verder mee doorheen de Evangelische Peerle van de anonieme schrijfster. In deze uitzending zal het gaan over hoe “God in ons is,” “de vermogens van de ziel” en “waarom deze vermogens aan onze ziel gegeven zijn.”

Lees Meer »

Hoe wij God en onszelf kunnen leren kennen

In deze uitzending leest Priester Paul Vanderstuyft verder in de Evangelische Peerle. In het hoofdstuk dat we laatst van haar hebben gelezen handelde ze over de school waar men het geestelijk abc moet leren. Namelijk in de grond van de ziel bevindt zich die school, waar de hemelse meester, de eeuwige Wijsheid woont. In deze school zullen we nooit volleerd zijn. Al leefden we hier wel duizend jaar, men zou nog steeds nieuwe wijsheid opdoen. We kunnen God niet waarlijk kennen als we niet in deze school door de Heilige Geest over God zelf worden
onderricht. Maar bij het leren van wie God is, komt eveneens een kennis over onszelf te pas.
Hoe beter we God leren kennen, hoe beter we zullen begrijpen wie we zelf zijn, en hoe wij
volgens de goddelijke waarheid behoren te leven.

Lees Meer »

Over het tooien van drie delen die in de mens tot eenheid moeten komen

In deze uitzending leest priester Paul Vanderstuyft uit de “Evangelische Peerle”. Deze keer uit Deel II, Hoofdstuk 6 en 7. Vorige keer hebben we het gehad over onze herschepping door de Zoon van God en Over drie eenheden waar het overwezenlijke, vooruitgaande en werkende leven wordt voltooid. We lezen deze keer weer verder uit dat prachtige lijvige werk de “Evangelische Peerle”. Over het tooien van die drie delen die in de mens tot eenheid moeten komen, en over de manier waarop wij de zonde zullen uittrekken en deugden planten.

Lees Meer »

Vergiffenis en drie graden van eenheid

In deze uitzending leest priester Paul Vanderstuyft uit de “Evangelische Peerle”. Deze keer uit Deel II, Hoofdstuk 1-4. Het werk “bevat veel mooie lessen, samen met vrome gebeden en oefeningen”. Deze “zijn voornamelijk geschikt voor een zich ontwikkelend inwendig leven: hoe wij God en onszelf zullen zien”. Om ons geestelijk leven verder te kunnen ontwikkelen en God leren kennen, moeten we een goede zelfkennis hebben. De schrijfster van het werk is onbekend gebleven. De hoofdstukken voor deze uitzending handelen over vergiffenis en de drie graden van eenheid van de menselijke ziel, waaruit alle geestelijke oefeningen en deugden voortkomen.

Lees Meer »

De grote Evangelische Peerle

In de uitzending van deze maand april leest priester Paul Vanderstuyft uit de “Evangelische Peerle”. Het werk “bevat veel mooie lessen, samen met vrome gebeden en oefeningen”. Deze “zijn voornamelijk geschikt voor een zich ontwikkelend inwendig leven: hoe wij God en onszelf zullen zien”. Om ons geestelijk leven verder te kunnen ontwikkelen en God leren kennen, moeten we een goede zelfkennis hebben. De schrijfster van het werk is onbekend gebleven.

Lees Meer »

Zalige Columba Marmion (1858–1923) – Gebedsactiviteit en gebedsstaat

Deze keer staat priester Paul Vanderstuyft met ons stil bij twee termen die we van naderbij zullen bekijken: nl. de gebedsactiviteit en de gebedsstaat. We zullen dit doen aan de hand van de Zalige Columba Marmion (1858–1923), met een tekst genomen uit zijn werk: Le Christ, Vie de l’âme, II, X, IV, vrij vertaald zegt dit: Christus, Leven van de ziel. Het thema “gebedsactiviteit en gebedsstaat” lijkt misschien wel wat mysterieus, of zelfs wat ambitieus, maar het is zeker de moeite waard om ons daarin te verdiepen met de kijk van deze getalenteerde predikant en geestelijk leider die in onze streek zijn wortels heeft geschoten: de zalige Columba Marmion was abt van Maredsous.

Lees Meer »

Zalige Petrus Faver (1506-1546); Het kruis, bron van leven!

In deze bijdrage staat het thema van het kruis als bron van leven uit een tekst van Petrus Faber bijzonder centraal. Een thema dat uiteraard tegenstrijdig lijkt, en toch een heel belangrijk thema is om te begrijpen als mens, maar in het bijzonder voor ons als christen. Naast het thema van het kruis, namelijk als bron van leven, zullen er eveneens aspecten van de zonde in deze uitzending aan bod komen. De zonde die God ons in zijn grote barmhartigheid vergeeft, als we ten minste nederig genoeg zijn om deze barmhartigheid van Hem te ontvangen. Laten we niet vergeten dat Jezus gekomen is om zondaars te redden

Lees Meer »

St. Thomas van Aquino (1225-1274); Wanneer het gebed theologie wordt…

In deze editie neemt Priester Paul Vanderstuyft teksten van Thomas van Aquino ter hand. Hij neemt een unieke plaats in de Traditie in: concilies en pausen herhalen sinds eeuwen dat voor een christen ‘denken’, ‘meedenken met Sint Thomas’ betekent. En dat is zonder twijfel zo omdat voor Thomas
‘denken’ uiteraard ‘meedenken met Christus’ betekent, want het inzicht in het Woord van God is Thomas’ enige intellectuele project. De sleutel van deze houding wordt ons gegeven in de bladzijde die we samen gaan lezen, genomen uit zijn Commentaar op het Johannesevangelie:
“Alleen Christus kan de waarheid bezitten en de dingen zijn slechts waar voor zover ze gelijkenis vertonen met het Woord van God”.

Lees Meer »

Meister Eckhardt (1260-1328) – De sleutel tot geluk

Deze keer laat priester Paul Vanderstuyft Meester Eckhart aan het woord met “De sleutel van alle geluk”. De tekst die we nemen komt uit zijn werk de ‘Geestelijke Onderrichtingen’. Eckhart is meer gekend als de professor met het gewaagde denken, op wie de filosofen tot en met Hegel beroep zullen doen. Toch is Eckhart veeleer de man van God wiens inwendig leven van pure overgave en eenvoud in de Geestelijke Onderrichtingen duidelijk blijkt. Deze onderrichtingen werden opgesteld voor 1298en waren bedoeld voor zijn medebroeders novicen. Ze zijn heel representatief voor de Rijnlandse mystiek, die rond 1300 tot bloei kwam.

Lees Meer »